Wat willen we bereiken?
Met de inzet op verstedelijking en de uitwerking van de spooragenda werken we consistent (tot 2040) verder aan het creëren van een aantrekkelijke stedelijke woon-, werk- en leefomgeving, onderling verbonden en in de nabijheid van spoor en stations in Oss. Daarmee geven we vorm en inhoud aan de ambitie om te groeien naar een 100.000+ gemeente. We passen daarbij de principes van duurzame verstedelijking toe die Brabantbreed zijn omarmd.
Resultaten in de planvormingsfase
Het ontwikkelperspectief voor de spoorzone, dat is vastgesteld in 2024, met daarin verbindende strategieën biedt houvast om de stedelijke ontwikkeling en integrale gebiedsontwikkeling vorm te geven. Het voortzetten van inhoudelijke onderzoeken, uitwerken van kaders voor gebiedsontwikkeling en voorbereiden van investeringen in de aanpak van spoorkruisingen en stations kost veel tijd, geld en inzet. Deze zaken zijn echter wel nodig om stappen te maken in stedelijke ontwikkeling. De samenwerking met andere partijen zoals ProRail, NS, Provincies, grote steden en diverse ministeries wordt daarvoor ook actief opgezocht.
Richting geven aan verstedelijking
In het programma 'Verstedelijking spoorzone Oss van Amsteleind tot Schadewijk' vertalen we de verstedelijkingsopgaven naar kaders voor gebiedsontwikkeling. We onderscheiden de volgende gebieden:
- Amsteleind
- Oss-centraal (gebied tussen twee stations waaronder Euterpepark/Golfbad/Raadhuislaan)
- Schadewijk (en later ook Ruwaard)
- Moleneind (incl. Pivot Park) (en later ook de Haven)
- Spoorwegkruisingen en Stationsomgevingen
Uitwerken van uitvoeringsstrategie en supervisie
Een belangrijk onderdeel van de verdere uitwerking in 2025 is de uitvoeringsstrategie, inclusief supervisie daarop en de planning en prioritering. Niet alles kan tegelijkertijd, de stad moet bereikbaar en leefbaar blijven en de opgaven moeten tevens haalbaar zijn in tijd en geld.
Commitment en cofinanciering door middel van lobby en profilering
Om de ambities op het gebied van de schaalsprong van Oss en de investeringen die daarbij aan de orde zijn mogelijk te maken, maakt het bestuur en de ambtelijke organisatie werk van lobby en profilering in stedelijke netwerken. In het grote stedennetwerk (G40), BrabantStad (B7), Novex Stedelijk Brabant en samen met 's-Hertogenbosch binnen RNOB. Deze netwerken zorgen voor kennis en kennissen die zeer behulpzaam zijn bij het behalen van de doelen van verstedelijking en stedelijke ontwikkeling. Het is ‘halen en brengen’: weten wat er speelt aan opgaven en mogelijke belemmeringen, maar ook het inbrengen van onze eigen kennis en agenda en het binnenhalen van commitment hieraan en middelen hiervoor.
Aanpassingen aan overwegen en stations met behulp van uitwerking spooragenda
De ontwikkelingen met betrekking tot spoor en stations staan samen op een aparte spooragenda die, in samenwerking met diverse partners (NS, ProRail, Provincie, Ministerie), is opgesteld en wordt uitgewerkt. In 2025 werken we hieraan verder. Dat doen we in vier onderdelen:
- Aanpakken barrièrewerking spoor
- Upgraden van stations
- Groei reizigersverkeer mogelijk maken
- Toekomstvast inpassen goederenvervoer
We streven naar een afspraak over de totale opgave, de aanpak en financiering ervan in het Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Mobiliteit (BO MIRT) eind 2025.
Resultaten in de voorbereidings- en uitvoeringsfase
Naast het maken van integrale gebiedsplannen zijn er ook projecten in voorbereiding en uitvoering die inhoud geven aan de opgaves van verstedelijking. Dat zijn op dit moment met name woningbouwprojecten uit de versnellingsopgave. Het betreft de verdere planvoorbereiding op locaties Amsteleind, Schadewijk en Euterpepark. De meer concrete vertaling van plannen naar de planologische verankering en daarna naar de vergunningverlening en start-bouw: onder andere op locaties Raadhuislaan Noord/Linck (circa 200 woningen), Corellistraat Euterpepark (201 woningen), Obrechtstraat/Palestrinastraat (281 woningen) en Fraterspark (circa 170 woningen).
We werken aan de volgende doelstelling(en):
- Eigentijdse stadsvernieuwing; wat inhoudt dat er een diversiteit aan extra woningen gebouwd wordt in het stedelijk gebied. Dit levert een aantrekkelijke stedelijke leefmilieus en gemeenschappen op, die van aanvulling zijn op de bestaande Osse woonmilieus.
- De mobiliteitstransitie in de stad; waarin langzaam verkeer volop ruimte heeft en voorzieningen zoals openbaar vervoer, groen, sport, onderwijs en cultuur snel bereikbaar zijn vanaf woon- of werkplek .
- Duurzame, gezonde en veilige leefomgeving; waarin in het stedelijk gebied ruimte is gemaakt voor de uitdagingen uit het programma energie en klimaat en de opgave met betrekking tot energie.
- Vooraanstaande industriële ontwikkel- en maakstad; waarbij het nieuwe werken (in de nabijheid van de stations) onderdeel is van de nieuwe stedelijkheid.
Wat gaan we hiervoor doen?
Activiteit | Wanneer gereed (kwartaal/jaar)? |
---|---|
| Q4/2025 |
| Q4/2025 |
| Heel 2025 |
| Heel 2025 |
| Heel 2025 |
| Q1/2025 |
| Heel 2025 |