2. Overzicht incidentele baten en lasten
In dit hoofdstuk geven we een overzicht van de incidentele baten en lasten weer en presenteren we het structurele begrotingssaldo.
In de volgende tabellen geven we een overzicht van de incidentele baten en lasten. Incidenteel houdt in dat het gaat om baten en lasten die een tijdelijk karakter hebben. Deze zitten slechts één of enkele jaren in de begroting. Dit overzicht geeft niet alleen inzicht in de incidentele baten en lasten, maar is ook een hulpmiddel bij het beoordelen van het structurele begrotingssaldo. De baten en lasten die niet incidenteel zijn, zijn immers structureel van aard. Het structurele begrotingssaldo geeft aan of de structurele lasten met structurele baten worden afgedekt. Als dat het geval is, is de begroting structureel in evenwicht.
We nemen bedragen op vanaf € 50.000. We geven bij elke post een toelichting.
Een overzicht van de geraamde structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves, zoals het BBV voorschrijft, is in het financieel overzicht van de begroting opgenomen (bijlage 5 in dit document). In de nota reserves, die tegelijk met deze programmabegroting in de gemeenteraad wordt behandeld, zijn de reserves uitgebreid toegelicht.
Incidentele voordelen
Bedragen x € 1.000
Nr | Progr. | Bron * | Omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1 | PB 2025 | Vrijval reserve beschermd wonen | -1650 | ||||
2 | 1 | PB 2025 | Vrijval lokale investeringsagenda beschermd wonen | -400 | ||||
3 | 1 | PB 2025 | Inzet reserve vluchtelingen | -4000 | -4000 | -4000 | ||
4 | 2 | PB 2025 | Vrijval ESF subsidie | -392 | ||||
5 | 2 | PB 2025 | Lagere kosten projecten bestaanszekerheid | -104 | ||||
6 | 3 | PB 2025 | Vrijval voorziening onderhoud inventaris sporthallen | -77 | ||||
7 | 4 | PB 2025 | Extra opbrengsten glasvezel | -150 | ||||
8 | 7 | PB 2025 | Vrijval reserve geluid | -370 | ||||
9 | 9 | PB 2024 | Doorschuiven investeringen | -327 | ||||
10 | 9 | TR 2024 | Restitutie VRBN | -102 | ||||
11 | 9 | PB 2025 | Vrijval reserve WW lasten | -235 | ||||
TOTAAL | -1.552 | -6.255 | -4.000 | -4.000 | 0 |
Toelichting per post:
- Het regionale portefeuillehoudersoverleg Wmo heeft op 5 juli besloten in 2025 € 5 miljoen extra uit de regionale reserve beschermd wonen te onttrekken en aan de lokale gemeenten uit te keren. Het aandeel van Oss hierin is € 1,65 miljoen.
- In 2024 laten we eenmalig € 400.000 vrijvallen van de middelen voor de lokale investeringsagenda beschermd wonen/maatschappelijke opvang die we gekregen hebben in het kader van de doordecentralisatie van beschermd wonen. We verwachten dat we niet het volledige beschikbare budget (afgerond € 2,3 miljoen) kunnen besteden.
- We willen in de jaren 2025 t/m 2027 per jaar € 4 miljoen laten vrijvallen uit de reserve vluchtelingen. In totaal zetten we € 12 miljoen in uit deze reserve.
- We laten incidenteel € 392.505 ESF subsidie vrijvallen in 2024. De hoogte van de definitieve toekenning van ESF NINA REACT is € 1.025.505. In de programmabegroting 2024-2027 hebben we € 633.000 ESF middelen voor 2024 ingezet ten behoeve van het nieuwe beleidskader Armoede en Schulden. Door onderrealisatie van andere gemeenten en overrealisatie van de gemeente Oss, is de definitieve toekenning voor de gemeente Oss hoger uitgevallen dan begroot. De resterende middelen geven we niet meer uit in 2024 en vallen vrij.
- We hebben lagere kosten voor projecten bestaanszekerheid. Het gaat om het project AJOSS en de samenwerkwijze.
- We laten het saldo van € 77.000 uit de voorziening onderhoud (inventaris) sporthallen vrijvallen. Deze voorziening is niet meer nodig. We hebben in de begroting een structurele bedrag om de kosten voor inventaris van sporthallen jaarlijks te kunnen betalen.
- We hebben hogere opbrengsten voor glasvezel. Er zijn incidenteel meer vergunningsaanvragen geweest.
- We stellen voor om € 370.348 uit de reserve geluid vrij te laten vallen in 2025. Voor deze middelen is momenteel geen bestedingsplan
- Ict investeringen schuiven door, daardoor hebben we een voordeel in 2024.
- Het AB van de Veiligheidsregio heeft besloten een deel van het positieve jaarrekeningresultaat 2023 uit te keren aan de deelnemende gemeenten.
- We laten de reserve WW-lasten van € 225.000 vrijvallen in 2025. Doordat er tot op heden geen gebruik is gemaakt van het WW-reserve laten we deze reserve vrijvallen en draaien we de jaarlijkse storting terug.
Incidentele nadelen
Bedragen x € 1.000
Nr | Progr. | Bron * | Omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1 | PB 2025 | Transitiemiddelen GGD | 236 | ||||
2 | 3 | PB 2022 | Storting in reserve Lievekamp | 300 | ||||
3 | 3 | PB 2023 | Thuis in de buurt | 50 | 50 | |||
4 | 4 | PB 2023 | Meekoppelkansen Waterveiligheid | 400 | ||||
5 | 4 | PB 2023 | Impuls klimaatadaptatie | 500 | 500 | |||
6 | 5 | PB 2025 | Aanvullen reserve Heesch-West | 779 | ||||
7 | 5 | PB 2025 | Storting reserve economie | 300 | ||||
8 | 7 | PB 2023 | Reservering voor mobiliteitsopgave | 5.000 | 8.000 | 1.000 | ||
9 | 7 | PB 2023 | Binnenstedelijke transformaties | 5.000 | 5.000 | |||
10 | 7 | TR 2024 | Ruimte voor ruimte titel | 102 | ||||
11 | 9 | PB 2024 | Nieuwe kantoorinrichting gemeentehuis | 230 | 850 | |||
12 | 9 | PB 2023 | Programma Data | 200 | 105 | |||
13 | 9 | PB 2023 | ICT informatiebeveiliging | 75 | ||||
14 | 9 | PB 2023 | Extra capaciteit voor projecten | 736 | 714 | 175 | ||
15 | 9 | PB 2025 | Vorming reserve Schadewijk | 1.000 | ||||
16 | Overige posten | 182 | 93 | 82 | ||||
TOTAAL | 13.154 | 17.012 | 1.257 |
Toelichting per post:
- We hebben in 2024 hogere kosten van € 236.000 voor transitiemiddelen voor de GGD. Met deze eenmalige bijdrage verwacht de GGD geen concessies te hoeven doen aan de kwaliteit van haar dienstverlening. Ons aandeel hierin bedraagt eenmalig € 235.896.
- We storten geld in de reserve voor toekomstige ontwikkelingen van de Lievekamp.
- We nemen een incidenteel bedrag op voor Thuis in de Buurt.
- We storten 2 keer een bedrag in de reserve voor meekoppelkansen waterveiligheid.
- We storten in 2023, 2024 en 2025 een bedrag van € 500.000 in een nieuwe reserve Klimaatadaptatie.
- We hebben een nadeel van € 779.000 voor Heesch West. Op basis van de geactualiseerde exploitatieberekening 2024 (risicojaarrekening 2023) Heesch West moeten we de reserve Heesch West aanvullen.
- We stellen voor om in 2025 € 300.000 te storten in de reserve economie. Om de komende jaren in te kunnen spelen op noodzakelijke activiteiten op het gebied van economie willen we de reserve vast aanvullen. De strategienota economie die we in 2025 op gaan stellen zal hiervoor leidend zijn.
- We storten gefaseerd € 23 miljoen in de reserve mobiliteit.
- We storten in totaal € 10 miljoen in de reserve binnenstedelijke transformatie.
- "We hebben in 2023 eenmalig hogere kosten van € 102.000 voor de verplichting van een
- van een Ruimte voor Ruimte titel aan de Meester van Coothstraat in Lith."
- We storten in totaal € 1,6 miljoen in een reserve voor de toekomstige verbouwing van het gemeentehuis.
- Voor het programma Data nemen we een impulsbudget op.
- We nemen een bedrag op voor het inhuren van 2 jaar specialistische expertise/projectondersteuning om het huidige camera bestand in beeld te brengen en de toegangssystemen van gebouwen te verbeteren.
- We nemen extra capaciteit op voor een aantal projecten: de agrarische transitie, een kwartiermaker participatie, beleidscapaciteit Zorg en Veiligheid, Procesbegeleiding gebied polders en woningbouw
- We stellen voor om een nieuwe reserve te vormen voor de Schadewijk. We stellen voor om hier in 2025 € 1 miljoen in te storten. Hiermee willen we de komende jaren extra investeren in Schadewijk en daarmee incidentele kosten afdekken.
Incidentele budgettair neutrale posten
bedragen x € 1.000
Nr | Progr. | Bron * | Omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1 | NR 2024 | Uitvoering Beschermd wonen | -600 | 10.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 |
1 | NR 2024 | Mutatie reserve beschermd wonen | 600 | -10.000 | -5.000 | -5.000 | -5.000 | |
2 | 1 | NR 2024 | Project internationale werknemers | 61 | ||||
1 | NR 2024 | Uit reserve Wonen welzijn en zorg | -61 | |||||
3 | 1 | NR 2024 | Projecten GALA/IZA | 235 | 176 | 160 | 329 | |
1 | NR 2024 | Mutatie reserve GALA/IZA | -235 | -176 | -160 | -329 | ||
4 | 1 | NR 2024 | Projecten dak-en thuisloosheid | 282 | ||||
1 | NR 2024 | Uit reserve Dak- en thuisloosheid | -282 | |||||
5 | 1 | NR 2024 | Vluchtelingen | -8.325 | -3.411 | -3.603 | -3.603 | |
1 | NR 2024 | mutatie Opvang vluchtelingen | 8.325 | 3.411 | 3.603 | 3.603 | ||
6 | 2 | NR 2024 | Bestaanszekerheid | 1.319 | 486 | 211 | 109 | |
2 | NR 2024 | Mutatie bestaanszekerheid | -1.319 | -486 | -211 | -109 | ||
7 | 3 | NR 2024 | Projecten IVB | 1830 | 230 | 130 | ||
3 | NR 2024 | Uit reserve IVB | -1.830 | -230 | -130 | |||
8 | 3 | NR 2024 | Projecten verduurzaming gemeentelijk vastgoed | 1.360 | ||||
3 | NR 2024 | Uit reserve verduurzaming gemeentelijk vastgoed | -1.360 | |||||
9 | 4 | NR 2024 | Projecten klimaatadaptatie | 250 | 330 | 350 | 290 | 55 |
4 | NR 2024 | in reserve klimaatadaptatie | -250 | -330 | -350 | -290 | -55 | |
10 | 4 | NR 2024 | Energiebesparing en Warmtevisie | 408 | 850 | |||
4 | NR 2024 | Uit investeringsfonds duurzaamheid | -408 | -850 | ||||
11 | 5 | NR 2024 | Projecten economie | 631 | 205 | 15 | ||
5 | NR 2024 | Uit reserve | -631 | -205 | -15 | |||
12 | 6 | NR 2024 | Project Walkwartier | 492 | ||||
6 | NR 2024 | Mutatie reserve Walkwartier | -492 | |||||
13 | 6 | NR 2024 | Activiteiten centrum | 233 | 82 | 75 | 75 | |
6 | NR 2024 | Uit investeringsfonds stadshart Oss | -233 | -82 | -75 | -75 | ||
14 | 7 | NR 2024 | MER Nieuw Zevenbergen en locatieprofielen | 85 | ||||
7 | NR 2024 | Uit reserve geluid | -85 | |||||
15 | 7 | NR 2024 | Mobiliteitsprojecten | 550 | 121 | 121 | 121 | 121 |
7 | NR 2024 | uit de reserve mobiliteit | -550 | -121 | -121 | -121 | -121 | |
16 | 7 | NR 2024 | Dijkversterking | 50 | 1790 | |||
7 | NR 2024 | Uit reserve meekoppelkansen dijkversterking Maas | -50 | -1790 | ||||
17 | 9 | NR 2024 | Kosten omgevingswet | 426 | 246 | |||
9 | NR 2024 | Uit reserve omgevingswet | -426 | -246 | ||||
18 | 9 | NR 2024 | Organisatie-ontwikkeling | 69 | 6 | |||
9 | NR 2024 | Uit reserve organisatieontwikkeling | -69 | -6 | ||||
19 | 9 | NR 2024 | Projecten versterken gemeentelijke dienstverlening | 205 | 267 | 62 | 67 | 345 |
9 | NR 2024 | Uit reserve | -205 | -267 | -62 | -67 | -345 | |
20 | 9 | NR 2024 | ICT projecten | 417 | 258 | 23 | ||
9 | NR 2024 | Uit reserve ICT | -417 | -258 | -23 | |||
21 | 9 | NR 2024 | Projecten dienstverlening | -110 | 157 | |||
9 | NR 2024 | Uit reserve | 110 | -157 | ||||
22 | 10 | NR 2024 | Diversen | 18.950 | 903 | |||
10 | NR 2024 | Uit algemene reserve | -18.950 | -903 | ||||
23 | Ontvangst subsidies | 2.788 | 373 | 282 | ||||
Opbrengsten Rijk/Provincie | -2.788 | -373 | -282 | |||||
TOTAAL | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting per post:
- We verrekenen incidentele tekorten en overschotten met de reserve. Daarnaast onttrekken we in de komende jaren geld voor de oplosagenda en terugbetaling aan de regio.
- We verlengen de pilot participatie kwetsbare internationale werknemers in 2025.
- We voeren diverse projecten uit in het kader van IZA/GALA. Dit betalen we uit de reserve.
- We voeren diverse projecten uit in het kader van Dak en thuisloosheid. Dit betalen we uit de reserve.
- We verrekenen de overschotten met de reserve Vluchtelingen
- We betalen verschillende projecten uit de reserve en storten bedragen vanuit verschillende circulaires.
- We onttrekken voor verschillende IVB projecten geld uit de reserve.
- We voeren diverse projecten uit in het kader van verduurzaming van ons gemeentelijk vastgoed. Dit betalen we uit de reserve.
- We onttrekken voor verschillende projecten geld uit de reserve.
- We hebben tijdelijke kosten voor energiebesparing en warmtevisie. We betalen dit uit het investeringsfonds duurzaamheid.
- We halen de kosten voor de bijdrage van de Kracht van Oss, promotie en branding en economische stimulering uit de reserve economie.
- We verrekenen de projecten voor het Walkwartier met de reserve.
- We hebben tijdelijke stimuleringsregelingen in het centrum (o.a. voor wonen en vergroening) en de leegstandsmakelaar. We betalen dit uit het investeringsfonds stadshart Oss.
- We onttrekken de kosten voor de MER Nieuw Zevenbergen en locatieprofielen uit de reserve geluid.
- We betalen de tijdelijke bijdrage voor Slimme mobiliteit en budget voor de maasveren uit de reserve mobiliteit.
- We stellen voor om in 2025 € 1,79 miljoen te onttrekken uit de reserve Meekoppelkansen dijkversterking Maas. Dit is voor de financiële verplichting die voortvloeit uit de bestuursovereenkomst en realisatieovereenkomst.
- We betalen de kosten voor de voorbereiding van de omgevingswet uit de reserve die we hiervoor gevormd hebben.
- We halen geld uit de reserve voor verschillende posten voor organisatieontwikkelingen. Het gaat om onder andere frictiekosten MJC, generatiepact, frictiekosten voor afdeling DIV en frictiekosten voor de toekomstbestendige organisatie.
- We voeren diverse projecten uit in het kader van het versterken van de gemeentelijke dienstverlening. Dit betalen we uit de reserve.
- We betalen de kosten voor ICT projecten uit de reserve ICT.
- We voeren diverse projecten uit in het kader van het dienstverlening. Dit betalen we uit de reserve.
- We hebben diverse bedragen betaald uit de algemene reserve. Het gaat om onder andere het zuiderstrandtheater, transformatie jeugd, ONK, Spoorzone en rentestijging van ruimtelijke ambities.
- We ontvangen vanuit het Rijk en de provincie verschillende subsidies. We nemen de kosten en opbrengsten op in onze begroting
*KN = kadernota, PB = programmabegroting, TR = financiële tussenrapportage, NR = Nota reserves
Structureel begrotingssaldo
Om een goed oordeel te kunnen vormen over de begroting is het van belang om het saldo te corrigeren met incidentele baten en lasten. Het structurele begrotingssaldo geeft aan of de structurele lasten met structurele baten worden afgedekt. Als dat het geval is, is de begroting structureel in evenwicht.
In de volgende tabel geven we de volgende onderdelen weer:
- De lasten, baten en saldo per programma (onderdeel 1)
- De lasten, baten en het saldo van de producten overhead, onvoorzien, VPB en algemene dekkingsmiddelen (onderdeel 2)
- De totale exploitatie (onderdeel 1+2)
- De toevoegingen en onttrekkingen aan reserves (onderdeel 3)
- Het geraamde resultaat (onderdeel 1+2+3).
We verrekenen het geraamde resultaat met de incidentele baten en lasten. Dit geeft het structureel begrotingssaldo weer.
+ is nadeel: hogere uitgaven/lagere inkomsten | |||||||
Programma | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Programma 1 | Lasten | 101.497 | 117.339 | 128.529 | 123.986 | 124.069 | 124.071 |
Baten | -18.616 | -17.069 | -14.028 | -14.885 | -14.864 | -14.864 | |
Saldo | 82.881 | 100.270 | 114.502 | 109.101 | 109.205 | 109.206 | |
Programma 2 | Lasten | 88.636 | 90.237 | 85.572 | 84.682 | 83.866 | 85.664 |
Baten | -39.114 | -44.120 | -39.645 | -39.645 | -39.645 | -39.861 | |
Saldo | 49.522 | 46.117 | 45.926 | 45.037 | 44.221 | 45.803 | |
Programma 3 | Lasten | 30.477 | 32.034 | 31.316 | 33.460 | 34.435 | 34.979 |
Baten | -8.223 | -5.462 | -4.394 | -4.058 | -3.828 | -3.828 | |
Saldo | 22.254 | 26.571 | 26.923 | 29.402 | 30.607 | 31.152 | |
Programma 4 | Lasten | 50.516 | 53.700 | 58.060 | 52.433 | 52.824 | 52.562 |
Baten | -30.951 | -31.833 | -33.016 | -29.906 | -30.092 | -30.098 | |
Saldo | 19.565 | 21.866 | 25.044 | 22.527 | 22.732 | 22.463 | |
Programma 5 | Lasten | 7.355 | 9.986 | 6.994 | 4.702 | 4.671 | 4.662 |
Baten | -2.814 | -7.306 | -4.928 | -1.414 | -1.329 | -1.329 | |
Saldo | 4.541 | 2.680 | 2.065 | 3.288 | 3.342 | 3.333 | |
Programma 6 | Lasten | 1.857 | 1.515 | 1.626 | 2.015 | 2.096 | 2.094 |
Baten | -857 | -506 | -507 | -507 | -507 | -507 | |
Saldo | 1.000 | 1.008 | 1.119 | 1.508 | 1.589 | 1.587 | |
Programma 7 | Lasten | 25.208 | 32.367 | 34.500 | 21.361 | 18.434 | 19.337 |
Baten | -19.013 | -23.865 | -29.682 | -12.844 | -10.655 | -12.023 | |
Saldo | 6.195 | 8.502 | 4.818 | 8.517 | 7.780 | 7.314 | |
Programma 8 | Lasten | 9.115 | 10.565 | 11.343 | 11.240 | 11.338 | 11.338 |
Baten | -140 | -183 | -80 | -80 | -80 | -80 | |
Saldo | 8.975 | 10.382 | 11.263 | 11.159 | 11.258 | 11.258 | |
Programma 9 | Lasten | 5.210 | 6.653 | 6.848 | 6.840 | 6.793 | 6.793 |
Baten | -2.629 | -1.689 | -1.520 | -1.520 | -1.520 | -1.520 | |
Saldo | 2.582 | 4.964 | 5.328 | 5.320 | 5.273 | 5.273 | |
Totaal (1) | Lasten | 319.871 | 354.395 | 364.789 | 340.719 | 338.526 | 341.500 |
Baten | -122.356 | -132.035 | -127.800 | -104.860 | -102.520 | -104.110 | |
Saldo | 197.516 | 222.361 | 236.988 | 235.859 | 236.007 | 237.390 |
+ is nadeel: hogere uitgaven/lagere inkomsten | |||||||
Programma | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Vennootschapsbelasting | Lasten | 1.018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | 1.018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overhead | Lasten | 43.847 | 46.070 | 45.819 | 44.115 | 43.535 | 43.157 |
Baten | -7.055 | -6.464 | -6.320 | -6.009 | -6.009 | -6.009 | |
Saldo | 36.792 | 39.606 | 39.500 | 38.106 | 37.526 | 37.148 | |
Onvoorzien | Lasten | 95 | 13 | 300 | 300 | 300 | 300 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | 95 | 13 | 300 | 300 | 300 | 300 | |
Algemene dekkings-middelen | Lasten | 3.287 | 3.340 | 9.110 | 9.904 | 10.498 | 11.113 |
Baten | -260.202 | -277.293 | -288.542 | -278.835 | -279.283 | -280.340 | |
Saldo | -256.915 | -273.953 | -279.432 | -268.931 | -268.786 | -269.227 | |
Totaal (2) | Lasten | 48.247 | 49.423 | 55.230 | 54.319 | 54.333 | 54.570 |
Baten | -267.257 | -283.756 | -294.862 | -284.844 | -285.293 | -286.349 | |
Saldo | -219.010 | -234.333 | -239.632 | -230.525 | -230.959 | -231.779 |
+ is nadeel: hogere uitgaven/lagere inkomsten | |||||||
Programma | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal (1 + 2 ) | Lasten | 368.118 | 403.819 | 420.018 | 395.038 | 392.860 | 396.070 |
Baten | -389.613 | -415.791 | -422.662 | -389.704 | -387.812 | -390.459 | |
Saldo | -21.494 | -11.973 | -2.644 | 5.334 | 5.047 | 5.612 |
+ is nadeel: hogere uitgaven/lagere inkomsten | |||||||
Programma | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal (3) | Lasten | 48.307 | 67.920 | 32.507 | 9.604 | 9.450 | 20.594 |
Baten | -33.947 | -57.689 | -29.505 | -15.618 | -15.032 | -20.794 | |
Saldo | 14.360 | 10.232 | 3.002 | -6.013 | -5.581 | -200 |
Resultaat (1+2+3) | -7.086 | -1.741 | 358 | -679 | -534 | 5.411 |
---|
Weergave structureel begrotingssaldo
+ is nadeel: hogere uitgaven/lagere inkomsten | ||||||
Omschrijving | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Resultaat | -7.086 | -1.741 | 358 | -679 | -534 | 5.411 |
Incidentele baten en lasten | 7.254 | 11.602 | 10.757 | -2.743 | -4.000 | 0 |
Structureel begrotingssaldo | -14.340 | -13.343 | -10.399 | 2.064 | 3.466 | 5.411 |
Voor de specificatie van het jaar 2023 verwijzen we naar de jaarrekening 2023.
De conclusie hieruit is dat de begroting in 2025 structureel sluitend is. Meerjarig is het structurele saldo nadelig tot oplopend € 5,4 miljoen in 2028, dit komt door het ravijnjaar.
Het saldo van incidentele baten en lasten wordt vooral veroorzaakt door grote, incidentele investeringen die opgenomen zijn voor mobiliteit, binnenstedelijke transformatie, stadscentrum, waterveiligheid, en invoering van de nieuwe Omgevingswet.
Structurele stortingen en onttrekkingen uit reserves
Reserves | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bij | Af | Bij | Af | Bij | Af | Bij | Af | Bij | Af | ||||||||||||||
Reserves ter dekking van de algemene dienst | |||||||||||||||||||||||
Afloop gaswinstuitkering Maaslandgas | 0 | -1.479 | 0 | -1.369 | 0 | -1.259 | 0 | -1.154 | 0 | -1.049 | |||||||||||||
Deposito BNG inzake opheffing HNG | 0 | -160 | 0 | -136 | 0 | -112 | 0 | -88 | 0 | -64 | |||||||||||||
Gemeentehuis | 0 | -593 | 0 | -578 | 0 | -563 | 0 | -548 | 0 | -533 | |||||||||||||
Gemeentehuis toekomstig bestendig | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -128 | 0 | -127 | 0 | -99 | |||||||||||||
Subtotaal | 0 | -2.231 | 0 | -2.082 | 0 | -2.062 | 0 | -1.917 | 0 | -1.744 | |||||||||||||
Reserves ter dekking van de afschrijvingslasten | |||||||||||||||||||||||
De Bolster Horizonschool | 0 | -29 | 0 | -29 | 0 | -29 | 0 | -29 | 0 | -29 | |||||||||||||
Brede school centrum Lith | 0 | -135 | 0 | -135 | 0 | -135 | 0 | -135 | 0 | -135 | |||||||||||||
Nieuwbouw school Geffen | 0 | -26 | 0 | -26 | 0 | -26 | 0 | -26 | 0 | -26 | |||||||||||||
Kleedaccommodatie Amstelhoef | 0 | -25 | 0 | -25 | 0 | -25 | 0 | -25 | 0 | -25 | |||||||||||||
Sportpark de Akkeren | 0 | -24 | 0 | -24 | 0 | -24 | 0 | -24 | 0 | -24 | |||||||||||||
Kunstgrasveld Talentencampus | 0 | -54 | 0 | -54 | 0 | -54 | 0 | -54 | 0 | -26 | |||||||||||||
Kleedaccommodatie MOSA'14 | 0 | -7 | 0 | -7 | 0 | -7 | 0 | -7 | 0 | -7 | |||||||||||||
Revitalisering Koppelsteeg | 0 | -12 | 0 | -12 | 0 | -12 | 0 | -12 | 0 | -12 | |||||||||||||
Rusheuvel | 0 | -12 | 0 | -12 | 0 | -12 | 0 | -12 | 0 | -12 | |||||||||||||
Investeringen openbare ruimte centrum | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||
Nieuwbouw hertenkamp | 0 | -3 | 0 | -3 | 0 | -3 | 0 | -3 | 0 | -3 | |||||||||||||
Bouwkundige aanpassingen Museum Jan Cunen | 0 | -21 | 0 | -21 | 0 | -21 | 0 | -21 | 0 | -21 | |||||||||||||
kapitaallasten investeringen mobiliteit | 0 | -23 | 0 | -23 | 0 | -23 | 0 | -23 | 0 | -23 | |||||||||||||
Kapitaallasten bomen | 0 | -41 | 0 | -41 | 0 | -41 | 0 | -41 | 0 | -41 | |||||||||||||
Projecten VRI 2017 | 0 | -49 | 0 | -49 | 0 | -49 | 0 | -49 | 0 | -49 | |||||||||||||
Parkeergarage | 0 | -25 | 0 | -25 | 0 | -26 | 0 | -26 | 0 | -26 | |||||||||||||
Fietsenstallingen | 0 | -7 | 0 | -7 | 0 | -7 | 0 | -7 | 0 | 0 | |||||||||||||
Op. Ruimte Centrum onsl. fase 1 | 0 | -16 | 0 | -16 | 0 | -16 | 0 | -16 | 0 | -16 | |||||||||||||
Op. Ruimte centrum Bram vd Berghstr. | 0 | -10 | 0 | -10 | 0 | -10 | 0 | -10 | 0 | -10 | |||||||||||||
Stadssportpark TBL | 0 | 0 | 0 | 13 | 0 | 13 | 0 | 13 | 0 | 13 | |||||||||||||
Vergroenen Stadspark | 0 | -5 | 0 | -22 | 0 | -22 | 0 | -22 | 0 | -22 | |||||||||||||
Dynamische Afsluiting | 0 | -23 | 0 | -23 | 0 | -23 | 0 | -23 | 0 | -23 | |||||||||||||
Warenhuis | 0 | 0 | 0 | -58 | 0 | -58 | 0 | -58 | 0 | -58 | |||||||||||||
ONK accommodatie ontmoeten en sport | 0 | 0 | 0 | -50 | 0 | -50 | 0 | -50 | 0 | -50 | |||||||||||||
Binnenhaven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -189 | 0 | -189 | 0 | -189 | |||||||||||||
Blindegeleideroute | 0 | -4 | 0 | -4 | 0 | -4 | 0 | -4 | 0 | -4 | |||||||||||||
Volksuniversiteit verduurzaming | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -23 | 0 | -23 | 0 | -23 | |||||||||||||
Inv. openb.ruimte walkwartier | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -62 | 0 | -62 | |||||||||||||
Walstraat EO | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -18 | 0 | -18 | |||||||||||||
Subtotaal | 0 | -552 | 0 | -664 | 0 | -876 | 0 | -956 | 0 | -921 | |||||||||||||
Totaal | 0 | -2.783 | 0 | -2.746 | 0 | -2.937 | 0 | -2.873 | 0 | -2.665 |