3. Budgettair neutrale wijzigingen
In de programma’s staan in de tabel bij 'Wat mag het kosten?' budgettair neutrale wijzigingen. Dit zijn wijzigingen die niet inhoudelijk van aard zijn en per saldo geen geld kosten. Soms gaat het over wijzigingen binnen één programma, in andere gevallen zijn de wijzigingen programma-overstijgend. Volgens de voorschriften van het BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) moeten we deze wijzigingen zichtbaar maken en rapporteren. In deze bijlage lichten we de belangrijkste budgettair neutrale wijzigingen toe.
+ is nadeel: hogere uitgaven/lagere inkomsten | |||||
Omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
1. Zorg en welzijn | 638 | 1.354 | 1.341 | 1.359 | 1.359 |
2. Werk, inkomen en onderwijs | 2.404 | 215 | 215 | 215 | 215 |
3. Ontmoeten, sport en cultuur | -2.146 | 610 | 642 | 630 | 630 |
4. Klimaat, energie en openbare ruimte | -20 | -28 | -20 | -14 | -16 |
5. Economie | -20 | 16 | 11 | 11 | 11 |
6. Stadscentrum | 7 | 2 | 2 | 2 | 2 |
7. Verstedelijking, wonen en mobiliteit | 47 | 56 | 223 | 224 | 217 |
8. Veilige omgeving | 2 | 203 | 203 | 203 | 203 |
9. Besturen in verandering van tijden | -18 | 217 | 452 | 453 | 584 |
10. Financieel beleid | -893 | -2.645 | -3.069 | -3.082 | -3.205 |
Totaal wijzigingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting wijzigingen boven de € 100.000
De belangrijkste wijzigingen zijn:
- We ontvangen van het Rijk en de Provincie Noord-Brabant verschillende subsidies en specifieke uitkeringen. Omdat we hierdoor onze kosten en opbrengsten verhogen melden we deze wijzigingen in deze begroting. We nemen de volgende onderdelen op in onze begroting:
- We schuiven een deel van het budget voor energiearmoede en het nationaal isolatieplan door van 2024 naar 2025. Het gaat om € 1.200.000 voor energiearmoede en € 1.500.000 voor het nationaal isolatieplan. We maken dit jaar minder kosten dan verwacht. We stellen dit budget opnieuw beschikbaar in 2025.
- We verhogen het budget voor CDOKE in 2024 en 2025 conform de indexering in de beschikking van 2 juni 2024. In 2024 bedraagt het totale CDOKE budget € 1.963.750. Dit is inclusief het doorgeschoven budget van € 262.491 uit 2023. In 2025 bedraagt het CDOKE budget € 1.647.157 en vanaf 2026 houden we rekening met € 1.549.029.
- Eind 2021 heeft het Rijk € 1.695.167 subsidie toegekend in het kader van COVID-19 gerelateerde onderwijsvertragingen. De regeling heeft als einddatum juli 2025. We hebben vanuit 2023 nog een restant budget van € 674.000. We nemen deze inkomsten en uitgaven voor 2024 op in onze begroting.
- De subsidie 2024 die wij verstrekken voor de regionale consultatiefunctie GGZ verlagen we van € 350.000 naar € 200.000. Dat komt vooral doordat er nu vanuit de Zorgverzekeringswet ook geld beschikbaar is voor deze functie, waardoor onze bijdrage omlaag kan. We voegen het resterende budget weer toe aan het regionale budget beschermd wonen. Daar betalen we namelijk de subsidie uit. Daarmee verloopt deze wijziging budgettair neutraal.
- We passen de verwachten subsidies voor verduurzaming van ons gemeentelijk vastgoed aan omdat we het grootste gedeelte al in 2023 hebben ontvangen. We stellen de verwachten kosten en opbrengsten naar beneden bij met € 184.000.
- We ontvangen van de gemeente 's-Hertogenbosch een bijdrage van € 150.000 in kader van het Integraal Zorgakkoord voor het jaar 2024. We zetten dit in voor de kosten voor organisatie en coördinatie subregio Samen in Gezondheid.
- We hebben in 2023 van het Rijk € 1,7 miljoen budget ontvangen in kader van het Gezond en Actief Akkoord (GALA). Hiervan was in 2023 niet het volledige bedrag besteed, het gaat om € 0,3 miljoen. We verwachten dit in 2024 uit te geven in programma 1 en 3.
- We hebben een subsidietender uitgegeven voor de proeftuinen Ruwaard en Ussen. Per 1 juli 2024 starten we met deze twee proeftuinwijken. In de proeftuin bieden we de Wmo diensten, individuele ondersteuning en dagbesteding aan. De looptijd voor deze proeftuinen is 18 maanden (t/m 31 december 2025). We wijzigen de begroting binnen programma 1. We verplaatsen in 2024 en 2025 € 582.000 van Wmo collectieve voorzieningen naar individuele voorzieningen en € 971.950 in 2024 en € 2,4 miljoen in 2025 van Wmo dagbesteding en begeleiding naar Wmo collectieve voorzieningen.
- We stellen voor om structureel 0,78 fte kwaliteitsmedewerker te betalen uit het Participatiebudget vanaf 2024 conform afdelingsplan Werk & Inkomen 2024. De formatie uitbreiding is nodig vanwege de groei van werkzaamheden voor schuldhulpverlening. We verplaatsen € 74.000 van programma 2 naar programma 9.
- Het BUIG budget wordt budgettair neutraal geboekt. Het definitieve BUIG budget 2024 is vastgesteld op € 34.864.943. Dit is een verhoging ten opzichte van het voorlopige budget 2024 van € 33.366.145. We passen de begrote inkomsten en uitgaven hierop aan.
- De begroting van het RBL (Regionaal Bureau Leerplicht) van 2025 is vastgesteld en verwerken we budgettair neutraal in de begroting. We verhogen de jaarlijkse kosten en opbrengsten met € 198.000. Het RBL is een gemeenschappelijke regeling waarbij de kosten worden gedekt met subsidie inkomsten en gemeentelijke bijdragen van de deelnemende gemeenten.
- We hevelen € 801.489 budget van het bestaande investeringskrediet ONK accommodatie ontmoeten en sport over naar een nieuw investeringskrediet ONK ontmoeten en sport terrein. De investering die we doen is € 1.507.070 en via een eerder besluit is dit beschikbaar gesteld. Een gedeelte van dit krediet heeft betrekking op het gebouw, die in 40 jaar wordt afgeschreven. Een ander gedeelte heeft betrekking op het (sport)terrein en openbaar gebied die we afschrijven in 25 jaar. Hierdoor splitsen we het investeringskrediet en passen we de jaarlijkse onttrekking van de afschrijvingslasten uit de bestemmingsreserve aan.
- We vragen € 13.570 voor in haalonderhoud voor de twee monumentale tuinhuizen in Ravenstein. Dit betalen we uit de reserve integrale voorzieningen beleid (IVB).
- We passen het budget van Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) activiteit 'terugdringen Gezondheidsachterstanden (gids)' aan. Dit is noodzakelijk omdat deze activiteit niet meer (geheel) door het Sport Expertise Centrum wordt uitgevoerd. We verplaatsen jaarlijks € 114.000 van het product sportbeleid naar gezondheid binnen programma 3.
- Binnen het programma 4. Klimaat, energie en openbare ruimte geven we het product 'projecten milieu en buitengebied' een andere naam, namelijk 'Klimaat en energie'. Dit pas beter bij de aard van de kosten en opbrengsten die we daaronder verantwoorden (o.a. kosten voor klimaatadaptatie en de energietransitie).
- Vorig jaar is besloten om een onttrekking te doen uit de reserve Groenfonds Landelijk gebied voor de kosten voor de STILA regeling en Erven Plus. Het ging om € 58.333 in 2024 en 2025 en € 8.333 in 2026. We kunnen de kunnen dit toch betalen uit andere bestaande budgetten. De meeste onttrekkingen draaien we daarom terug. Alleen de onttrekking voor de STILA regeling in 2024 van € 50.000 blijft daardoor staan.
- Jaarlijks wordt het beheerplan openbare verlichting geactualiseerd. Vervolgens kijken we jaarlijks of het nodig is de planning/cijfers aan te passen. We stellen de kosten en opbrengsten bij en verrekenen dit met de reserve en verloopt per saldo neutraal. In 2024 onttrekken we € 27.000 meer uit de reserve Openbare verlichting.
- We hebben de begroting van Bodembeheer geactualiseerd. De onderzoeken voor bodemsanering zijn gestart en de kosten zijn toegevoegd aan de begroting. We ontvangen hiervoor SPUK gelden van het Rijk. In de periode 2024 - 2026 zijn diverse projecten uitgesteld naar 2027. We verrekenen deze kosten met de reserve Bodemsanering. Voor de realisatie van een aantal projecten werken we samen met externe partijen zoals provincie Noord-Brabant, waterschap Aa en Maas en particulieren.
- De kosten voor aanschaf en beheer & onderhoud van het wagenpark stijgen met € 117.000 in 2025 oplopend tot € 227.000 in 2028. Dit wordt veroorzaakt door prijsstijgingen voor auto’s die we moeten vervangen en prijsstijgingen voor onderhoud, verzekering, brandstof en wegenbelasting. Een deel van deze kostenstijgingen betalen we uit de afvalstoffenheffing. Het gaat om een bedrag van € 52.000 in 2025 oplopend naar € 101.000 in 2028 voor de aanschaf, beheer en onderhoud van vuilnisauto’s. Het krediet voor het vervangen van vuilnisauto's in 2024 wordt verhoogd met € 220.000. Dit komt door een aanbestedingsnadeel van 3 vuilnisauto’s. In 2025 verhogen we het krediet Rollend Materieel met € 540.000, in 2026 € 45.000 en in 2027 € 341.000. We voegen het krediet van jaarschijf 2028 € 2.045.000 toe. Naast deze kredieten voegen we een krediet toe van € 260.000 voor de loods Diddewerf t.b.v. opslag materieel. De kapitaallasten hiervan zijn € 10.000. We betalen het resterende deel uit de stelpost loon- en prijscompensatie. Dit bedrag loopt op tot € 160.000 in 2028.
- We stellen een incidentele subsidie van € 6.500 voor de gevelverbetering van Walplein 25 beschikbaar. We betalen dit uit de reserve investeringsfonds Stadshart Oss.
- We schuiven het budget voor Kracht van Oss (€ 60.000 incidenteel) door van 2024 naar 2025. Dit budget wordt ter beschikking gesteld uit de reserve economie.
- Conform de verslagleggingsvoorschriften (BBV) hebben we de begrotingsjaarschijven van het grondbedrijf meegenomen in deze begroting. Hiervoor verwijzen we naar het Najaarsbericht van het grondbedrijf en de paragraaf grondbeleid. Daarnaast verrekenen verschillende onderdelen met de ABR. Het gaat om:
- Zoals een storting in de ABR vanuit 2 anterieure overeenkomsten (Coornhertstraat € 403.000 en Zwaluwstraat/Spoorlaan € 84.000). We verkopen twee gronden t.b.v. te ontwikkelen woonlocaties aan Brabant Wonen.
- Daarnaast hebben we in 2024 twee grondaankopen gedaan voor de toekomstige grondexploitatie Amsteleind te Oss. Op dit moment is er nog geen sprake van een grondexploitatie. Deze aankopen worden daarom tijdelijk als vaste activa op de balans gezet. De kosten van de aankopen verwerken we nu als begrotingswijziging. Wanneer de gemeenteraad besluit tot een grondexploitatie dan worden deze kosten daar ingebracht. Tot die tijd komen de rentekosten over de grondaankopen ten laste van de reguliere begroting. Deze rentekosten dekken we uit de reserve strategische aankopen.
- Verder onttrekken we € 24.500 uit de Algemene bedrijfsreserve van het grondbedrijf (ABR) voor afboeking bouw- en realisatierechten. In 2016 is er een bouw- realisatieovereenkomst met een ontwikkelaar gesloten. De volledige vordering daarvan is toen in jaarstukken verwerkt. Bij project Paradijs Haren en Megen zuid heeft een wijziging in het woonprogramma plaatsgevonden. Er zijn een aantal extra vrije kavels door de gemeente verkocht, waarvan de opbrengst administratief al is verwerkt. Op basis daarvan vervalt een bijdrage van € 24.500. Hierdoor moet dit deel van de openstaande vordering worden afgeboekt. Deze lagere inkomst dekken we door inzet van de algemene reserve grondbedrijf (ABR).
- We verplaatsen het budget voor de voorbereidingskosten spoorzone van binnen programma 7 van het product Verkeer naar Strategische projecten. Het gaat om € 350.000 in 2024 tot en met 2027.
- Conform het raadsvoorstel goedgekeurd in de raadsvergadering van 25 januari 2024 begroten we de kosten en opbrengsten voor de starters- en verzilverleningen. Voor de starterslening ontvangen we de eerste 3 jaar geen renteopbrengsten. Het tekort op de rentelasten in 2024, 2025 en 2026 dekken we uit de reserve kosten verstrekken leningen volkshuisvesting. Vanaf 2027 verwachten we deze kosten te dekken uit de ontvangen renteopbrengsten.
- We verplaatsen het budget voor flexwoningen van het product woningbouwcomplexen naar strategische projecten binnen programma 7.
- We ontvangen € 125.000 in 2024 voor een bijdrage van de gemeente ’s-Hertogenbosch voor de projectleider en voorzitter voor de regionale transformatie jeugd. We nemen hiervoor de kosten en opbrengsten op in de begroting.
- De reisdocumentenpiek leidt tot meer benodigde uren bij burgerzaken. We hebben € 169.000 aan hogere inhuurkosten en verwachten ook € 169.000 aan hogere opbrengsten voor leges.
- We hadden € 30.000 gereserveerd in de reserve ICT voor digitaliseren postprocessen. Dit kunnen we betalen uit eigen budgetten. We zetten het budget van € 30.000 nu in voor doorontwikkeling cloudstrategie.
- We hebben bij de eerste financiële tussenrapportage 2024 extra budget opgenomen voor 1,5 Fte extra personeel voor team Communicatie. Deze inzet is voor informatieverstrekking ten behoeve van investeringsprojecten. Daarbij is toen een te laag bedrag opgenomen. In plaats van een schaal 10 functie is toen uitgegaan van schaal 9. We corrigeren dit en betalen dit uit de stelpost binnen programma 10.
- Het regionaal budget voor het partnership IBN verwerken we budgettair neutraal in de begroting. Het Algemeen Bestuur van het partnership IBN heeft besloten om het regionaal budget partnership in 2024 aan te vullen met € 125.000. Het budget en de bijbehorende uitgaven begroten we binnen de gemeente Oss. Het zijn regionale middelen die ingezet gaan worden voor een uitvoerend projectleider en overige kosten zoals bijvoorbeeld voor bijeenkomsten en communicatie. De middelen komen vanuit de AGR (algemene gemeentelijke reserve) van de individuele gemeenten (Bernheze, Boekel, Maashorst, Oss en Meierijstad), vanuit IBN en vanuit de gemeente Land van Cuijk.
- We zetten jaarlijks € 81.000 vanuit de CDOKE gelden in voor formatie. We verplaatsen hiervoor budget van programma 4 naar programma 9.
- We stellen een investeringskrediet beschikbaar van € 124.000 voor de aanschaf van een noodaggregaat (noodstroomvoorziening) op de Diddewerf van Gemeente Oss. Dit zorgt voor een kapitaallast van € 13.764. Aan de aanschaf van het nieuwe noodstroomaggregaat is een bedrag verbonden van € 74.000. Daarnaast is er sprake van € 50.000 bijkomende kosten (installateur, graaf-, hak-, breek-, frees-, en schilderwerk), extra hekwerk met poort en vergunning). Om in geval van calamiteiten als optimale uitvalsbasis voor het gemeentehuis te kunnen dienen is het nodig om te beschikken over een groter noodstroom aggregaat op de Diddewerf. Tevens is het van belang dat ook bij stroomuitval zaken als gladheidsbestrijding en vuilophaalservice veilig en verantwoord doorgang kunnen blijven vinden vanuit het werfterrein. Met de aanschaf van een nieuw noodstroom aggregaat wordt een volwaardige, veilige en verantwoorde uitvalsbasis gerealiseerd ten aanzien van zowel het pand als het omliggende terrein aan de Singel 1940-1945 300 te Oss (Diddewerf).
- Vanaf begrotingsjaar 2025 hanteren we de nieuwe systematiek voor het doorbelasten van de ambtelijke inzet naar de regio binnen het Sociaal Domein. We brengen hierbij ondersteuningsbudget (overhead) in rekening. Daarnaast hebben we de regionale begrotingen geactualiseerd. We hebben opnieuw bekeken welke inzet we leveren voor welke activiteit en welke overige budgetten hiervoor nodig zijn. Het gaat om de Inkoopbegroting Wmo, de begroting Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang, de begroting Huishoudelijke verzorging en van de Wet verplichte GGZ. Op basis van de nieuwe systematiek en de geactualiseerde begroting brengen we afgerond € 470.000 aan ondersteuningsbudget (overhead) in rekening bij de regiogemeenten. Deze middelen zetten we tijdelijk bij het budget van het Directieteam en werken een bestedingsplan uit.
- We vragen € 115.852 voor de afwikkeling van het btw-dossier voor een 4-tal MFA's bij de belastingdienst. Op basis van navraag van de Belastingdienst naar de fiscale positie van vier gemeentelijke MFA's hebben wij een onderzoek laten uitvoeren en is gebleken dat de door ons genomen conclusies en uitgangspunten niet correct zijn geweest. Dit leidt tot een btw-terugbetaling van kosten over de periode 2018 tot en met heden. In 2023 was het exacte financiële effect nog onzeker. Na afronding van het onderzoekt blijkt dat we nog € 115.852 extra moeten betalen. We betalen dit uit de post onvoorzien.
- We vragen € 165.000 voor instandhoudingskosten van het schoolgebouw IKC De Regenboog. Dit bestaat uit € 150.000 voor instandhoudingsonderhoud tot de periode van nieuwbouw en € 15.000 voor werkzaamheden in verband met lood in de leidingen. We storten dit bedrag in de reserve Integraal Voorzieningen Beleid, omdat met name voor het instandhoudingsonderhoud deze kosten meerdere jaren gaan lopen. IKC De Regenboog staat in het investeringsplan voor vernieuwbouw maar gaat nu mee met de plannen voor de herstructurering van de Schadewijk. Hierbij gaan we twee schoolgebouwen samenvoegen tot een schoolgebouw, wat zorgt voor voordelen op bouwkosten en tijdelijke huisvestingskosten. Dit betekent dat IKC de Regenboog nog enkele jaren gebonden is aan het huidige schoolgebouw en SAAM heeft aangegeven hierdoor in de knel te komen met het instandhoudingsonderhoud. Het gebouw is immers technisch en functioneel op. Gezien de voordelen die het herstructureringsplan Schadewijk biedt en daarmee de samenvoeging tot één schoolgebouw willen wij als gemeente ondersteunen bij dit instandhoudingsonderhoud. We betalen de instandhoudingskosten uit de post onvoorzien.
- Daarnaast zien we enkele wijzigingen tussen programma’s van maximaal € 25.000, zoals voor de inkomsten voor het aanleggen van inritten, het budget voor viering van 625 stadsrechten, verplaatsing van jeugdaccommodaties naar Buurt- en wijkcentra, het 80-jarige viering bevrijding Oss, de beheerskosten stimuleringslening duurzaamheid en de verdeling van de budgetten van de ODBN over verschillende programma heen.
- We maken een nieuw product voor de Vennootschapsbelasting (Vpb) binnen programma 10. Dit is nodig vanwege verslagleggingsvoorschriften. De kosten van de Vpb viel eerder onder het product ‘algemene baten en lasten’.
- We verrekenen enkele investeringslasten met de stelpost die we hebben binnen programma 10. Het gaat om onder andere de volgende onderdelen:
- Op basis van het bestek van de Brinkgroep en de aanbesteding van de afbouw en installatie zijn de investeringsbedragen voor afbouw, installaties en interieur van het Warenhuis aangepast. Dit leidt tot bijgestelde rente en afschrijvingslasten.
- We ramen een besparing op kapitaallasten van 14.000 door het eerder afsluiten van investeringskrediet herinrichting woonwagen standplaats Brasem. We sluiten eind 2024 het krediet af met een boekwaarde van € 284.000, terwijl er € 575.000 geraamd was. Dit zorgt voor een besparing op kapitaallasten in 2025. We verrekenen dit met de stelpost in programma 10.
- We hebben de vervangingskalender voor ICT geactualiseerd. Een aantal ICT investeringen is vertraagd, maar er zijn ook projecten juist naar voren gehaald. Voor 2025 staat de vervanging van het rekencentrum in het gemeentehuis en de werf (uitwijk) gepland. De diverse mutaties leiden tot een wijziging in de jaarlijkse investeringslasten. Dit verrekenen we met de stelpost.
- We verhogen het investeringsbudget meubilair gemeentehuis met € 90.000 voor aanpassing van de pantries, welke we dekken uit een jaarlijkse bezuiniging op de IBN schoonmaakkosten.
- Voorheen zijn grondaankopen gedaan ten behoeve van de IMVA's Stationskwartier Ravenstein en Klein Amsteleind. Deze grondaankopen worden naar verwachting in de loop van 2025 ingebracht bij de desbetreffende grondexploitaties. Daardoor vervallen vanaf die datum de rentelasten ten behoeve van de lopende exploitatie. Vanaf 2026 boeken we deze rentelasten tegen en verrekenen dit met de stelpost. Het betreft een bedrag van € 21.055 per jaar.
- In het investeringsplan was € 25.000 opgenomen voor stoelen raadszaal, deze laten we vervallen en voegen de vrije ruimte toe aan de stelpost.
- Daarnaast indexeren we verschillende budgetten. We betalen dit uit de stelpost loon en prijscompensatie.. De belangrijkste wijzigingen zijn:
- Subsidies professionele instellingen: € 1,2 miljoen
- Huishoudelijke verzorging: € 0,6 miljoen
- Bijdrage zorg en veiligheidshuis, de Veiligheidsregio Brabant-Noord, het Veiligheidsfonds en RIEC Taskforce: € 314.000
- Gemeenschappelijke Regelingen GGD en BHIC: € 232.000
- Loongerelateerde budgetten (inhuur/representatie/studiekosten etc.): € 162.000
- Omgevingsdienst Brabant Noord: € 121.000
- Belastingen gemeentelijke eigendommen: € 113.000
- Budgetsubsidie Golfbad: € 73.000
- Oss actueel: € 37.000 in 2025 en daarna jaarlijks € 76.000.
- RBL: € 27.000
- Aansprakelijkheidsverzekeringen: € 25.000
- Het meerjaren investeringsplan is geactualiseerd, waarbij er binnen enkele van de investeringsplannen aanpassingen zijn in bedrag en/of planning. De vervanging van de toplaag van het kunstgrasveld Oss '20 Rusheuvel (uitvoering) is doorgeschoven naar 2025. Het investeringsbedrag van de beoogde investering sporthal Ussenstelt is verhoogd door de indexering van het kengetal voor de bouw. We betalen dit uit de stelpost voor loon en prijs compensatie
- We vragen voor de aanleg van de kunstgrasvelden op sportpark Amstelhoef en sportpark Koppelsteeg per locatie € 103.000 extra investeringskrediet. Dit zorgt voor een extra jaarlijkse kapitaallast van € 14.972 welke in de tijd afloopt. In het investeringsplan van de begroting 2024-2027 heeft de raad ingestemd met de aanleg van deze twee kunstgrasvelden voor € 600.000 per stuk. In 2024 zijn deze investeringen aangemaakt en aanbesteed. In de tussentijd zijn de prijzen enorm gestegen en hebben we voor de velden € 703.000 per stuk nodig. We betalen dit uit de stelpost voor loon- en prijscompensatie.
- We passen van een aantal verenigingen / instellingen de subsidie aan. De aanpassingen zijn o.a. een gevolg van dat niet indienen subsidieaanvraag, gewijzigde aantallen en/of indexering van de subsidie. Voor 2024 is het financieel voordeel van € 1.253, voor 2025 is het nadeel € 2.836 en vanaf 2026 bedraagt het structureel voordeel € 95. We verrekenen dit met de stelpost loon- en prijscompensatie.