Wat willen we bereiken?
Op 6 juli 2023 is de Koersnota Mobiliteit vastgesteld. Dit is een visie op de ontwikkeling van mobiliteit en infrastructuur in onze gemeente in de komende 10-15 jaar. Deze koers werken we uit in concrete maatregelen en acties om onze ambities te realiseren.
Uitvoeringsprogramma mobiliteit
We hebben de uitgangspunten uit de Koersnota Mobiliteit verder uitgewerkt in een meerjarig uitvoeringsprogramma mobiliteit. Dit programma wordt in Q4 2024 aangeboden voor vaststelling in de gemeenteraad. Het uitvoeringsprogramma bestaat uit vier onderdelen:
- We geven uitvoering aan het uitvoeringsprogramma infrastructuur, zodat de ambities vanuit de koersnota gerealiseerd worden.
- We gaan aan de slag met nader uit te werken beleidsonderdelen (zoals deelmobiliteit).
- We monitoren en evalueren de beleidsdoelen.
- We bewaken en beheersen het begrotingsplan voor het volledige mobiliteitsprogramma waarin de verwachte uitgaven en inkomsten (inclusief subsidies en slimme combinaties met IUP) zijn opgenomen.
In 2022 hebben we een eerste financiële verkenning van onze mobiliteitsopgave gemaakt. Op basis van deze financiële verkenning komen we uit op een bedrag van circa € 125 miljoen. De laatste inzichten laten zien dat dit bedrag hoger gaat zijn. In de Programmabegroting 2023-2026 is een eerste bedrag van € 40 miljoen voor deze mobiliteitsopgave beschikbaar gesteld (Reserve Mobiliteit).
Bereikbaarheid van de stad en kwaliteit van de openbare ruimte versterken middels parkeren
De vastgestelde Koersnota Mobiliteit en de parkeernormen vormen uitgangspunten voor het parkeerbeleidsplan, wat in Q1 2025 wordt aangeboden ter vaststelling in de gemeenteraad. We willen de bereikbaarheid van de stad middels (duurzame) mobiliteit verbeteren en tegelijkertijd de kwaliteit van de openbare ruimte versterken door op strategische plekken (fiets)parkeervoorzieningen te realiseren. Om deze doelstelling gefaseerd te bereiken stellen we een uitvoeringsprogramma op voor de uitwerking van het parkeerbeleidsplan.
Wijkbus en Maasveren
De Wijkbus en Maasveren dragen bij aan het toegankelijk en bereikbaar maken van onze gemeente voor iedereen. Diverse doelgroepen zijn afhankelijk van deze mobiliteitsvoorzieningen, waardoor ondersteuning van deze voorzieningen van belang blijft komende jaren.
Regionale samenwerking, lobby en profilering
We gaan extra inzetten op regionale samenwerking en afstemming over mobiliteitstransitie en regionale vervoersnetwerken voor auto, fiets en OV. Investeren in regionale samenwerking is ook van belang om andere overheden te interesseren om een financiële bijdrage te leveren aan bijvoorbeeld bovenlokale fietsvoorzieningen. Voor onze bereikbaarheid blijft het belangrijk om een actieve rol te spelen bij de ontwikkeling van autoroutes naar onze gemeente, zoals bij de MIRT verkenning A50.
Actieve mobiliteit stimuleren
Bij bespreking van de Koersnota Mobiliteit is in de adviescommissie Ruimte afgesproken om een Fietsnota op te stellen, om versneld invulling te geven aan de ambities voor een aantrekkelijker fietsnetwerk. Hierbij richten we ons op drie pijlers: het verbeteren van het fietsnetwerk (1), het verbeteren van de fietsparkeervoorzieningen (2) en een fietsstimuleringscampagne gecombineerd met snel uitvoerbare maatregelen (3). De maatregelen die volgen uit de Fietsnota dragen bij aan de verduurzaming van mobiliteit, het versterken van de kwaliteit van de openbare ruimte en het vergroten van de verkeersveiligheid en terugdringen van de hinder.
We werken aan de volgende doelstelling(en):
- Versterken van de kwaliteit van de openbare ruimte.
- Toegankelijk en bereikbaar voor iedereen.
- Verduurzamen van de mobiliteit.
- Versterken van het economisch vestigingsklimaat.
- Vergroten van de verkeersveiligheid en terugdringen van de hinder.
Wat gaan we hiervoor doen?
Activiteit | Wanneer gereed (kwartaal/jaar)? |
---|---|
| 2025 en verder |
| Q1/2025 |
| Q1/2025 |
| Q3/2025 |
| 2025 en verder |
| Q1/2025 |
| n.v.t. |
| Q2/2025 |
| Q3/2025 en verder |
| 2025 |