Wat willen we bereiken?
Wij zien het onderwijs als een belangrijke motor om kansengelijkheid te bevorderen: ook op school willen we dat iedereen mee kan doen. Ervoor zorgen dat àlle kinderen en jongeren zich kunnen ontwikkelen en gezond en veilig opgroeien, dat is de opdracht waar de Osse gemeenschap voor staat. Onderwijs en kinderopvang vervullen hierin een belangrijke rol. Het biedt een basis voor gelijke kansen. Niet alleen met het leren van de Nederlandse taal, maar ook met andere vaardigheden die nodig zijn om later als volwassene naar vermogen mee te kunnen doen aan de samenleving. Een samenleving die iedereen insluit, stimuleert en kansen biedt: de inclusieve samenleving. Het is de vertaling van Oss als UNESCO lerende stad.
Hoewel het huidige voorzieningenniveau op peil is staan we voor de opgave inclusiever onderwijs en inclusievere kinderopvang vorm te geven. Deze opgave krijgt een extra impuls met de “Werkagenda Route naar inclusief onderwijs 2035” van het Ministerie van Onderwijs. Doel van dit meerjarenprogramma is meer kinderen en jongeren met en zonder beperking of ziekte, met en zonder extra onderwijsondersteuning samen naar school en opvang te laten gaan. Dit vraagt veel. Zowel professionals uit onderwijs en kinderopvang, als de ondersteuningsstructuur met jeugdhulp en huisvesting van onderwijs en kinderopvang, krijgen er mee te maken. Daarom staat dit en komend jaar in het teken van een ‘inclusie-dialoog’ met alle samenwerkingspartners om de ambitie en betekenis hiervan te vertalen naar de praktijk.
We streven ernaar dat kinderen een goede start maken op de basisschool en dat onze jeugdigen opgroeien tot zelfredzame mensen, die het liefst met een startkwalificatie de arbeidsmarkt betreden. We bieden daarom ondersteuning bij schoolverzuim en willen voortijdig schoolverlaten voorkomen. De uitval uit het MBO is de laatste jaren gestegen. Vanuit de regionale Jongerenaanpak (NOBW) zetten we hier extra acties op in.
De gemeente heeft voor onderwijshuisvesting een wettelijke zorgplicht en is verantwoordelijk voor passende nieuwbouw en uitbreiding. Samen met de schoolbesturen hebben we in het Integraal Huisvestingsplan (IHP) de langetermijnvisie voor onderwijshuisvesting opgesteld. Het IHP geeft inzicht in de stand van onderwijshuisvesting en helpt om strategische keuzes te maken. Waar mogelijk benutten we leegstaande vierkante meters, verhuren we ruimtes en bouwen we flexibel. We bouwen bijna geen solitaire schoolgebouwen meer, maar kindcentra met onderwijskundige partners. Door veranderende leerlingenaantallen hebben we te maken met groei en krimp. Daarnaast zien we de ontwikkeling naar inclusief onderwijs. Samen met de schoolbesturen onderzoeken we de betekenis hiervan voor mogelijkheden voor samenwerking -inclusief (gezamenlijke) huisvesting- tussen speciaal en regulier onderwijs.
We werken aan de volgende doelstelling(en):
- Onderwijs in Oss is inclusief en biedt kinderen gelijke kansen voor de ontwikkeling van hun talent
- Er is een goede aansluiting van jeugdhulp op ondersteuning in opvang en onderwijs
- Onderwijshuisvesting is van goede kwaliteit
Wat gaan we hiervoor doen?
Activiteit | Wanneer gereed (kwartaal/jaar)? |
---|---|
| Continu |
| Q3/2025 |
| Continu |
| 2025 |
| |
| |
| Continu |
| |
| Q2/2025 |
| Q2/2025 |
| |
| |
| 2025 |
| 2025 |
| 2026 |
| 2027 |
| 2027 |
| 2028 |
| 2028 |
| 2028 (fase 1) |
| 2029 |
| 2030 |
| 2030 |