3.1 Duurzaamheid
Dit programma levert een bijdrage aan meerdere doelen uit de Duurzaamheidscirkel:
- Arbeid: door te streven naar behoud en zelfstandig ondernemerschap mogelijk maken leveren we een bijdrage aan meerdere indicatoren, zoals besteedbaar inkomen, armoede en jeugdwerkloosheid.
- Maatschappelijke participatie en wonen: we gaan in het stadscentrum een diversiteit aan functies creëren. We versterken de woonfunctie in het Walkwartier, voegen cultuur toe en geven ruimte aan starters en tijdelijke functies. We stimuleren, wanneer het kan, evenementen in het centrum en de kernen, deze worden veelal georganiseerd door lokale verenigingen.
- Natuur en Landschap: We vergroenen het centrum om de effecten van hittestress tegen te gaan.
De global goals die bij dit programma horen zijn: geen armoede, duurzame steden en gemeenschappen en leven op het land. Door in te zetten op het compact maken van het stadshart, functiemenging, meer bezoekersbeleving, stimuleren lokaal en duurzaam, in samenwerking met belanghebbenden in de binnenstad. Zo bouwen we samen aan een duurzaam stadshart.
3.2 Verbonden partijen
Niet van toepassing.
3.3 Beleidskaders
- Koers Stadshart Oss (2016)
- Detailhandelsbeleid (2024)
- Horeca en terrassenbeleid (in wording, 2024)
- Strategienota Economie Oss 2021-2025
- Koersnota klimaatadaptatie (2024)
- Parkeerbeleid (in wording, 2024)
- Evenementenbeleid (2024)
3.4 Indicatoren
Sinds 2024 rapporteren wel alleen nog aan de hand van de gegevens van het CMO uit DigiTwin. Het werkgebied van het CMO beslaat sinds 2010 het kernwinkelgebied (de pit) en het kernrandgebied van het centrum (de schil). Vanaf 2016 registreert het CMO maandelijks bezetting/leegstand. Vanaf juli 2022 maakt het CMO gebruik van DigiTwin om bezoekersaantallen te meten. Deze tool is AVG proof.
Indicator | Bron | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | Streef-waarde |
---|---|---|---|---|---|---|
Bezoekers centrum (gemiddeld per week) | CMO | nb | nb | 123.000 | 111.000 | 150.000 |
Leegstand aantal verkooppunten | CMO | 14,60% | 9,20% | 11,50% | 9,60% | 7,50% |
Aantal verkooppunten | CMO | 363 | 360 | 356 | 354 | geen |
Omvang winkeloppervlakte in m2 | CMO | nb | nb | nb | 90.825 | geen |
Leegstand winkeloppervlak | CMO | nb | nb | nb | 7,20% | 5,0% |
3.5 Waar staat je gemeente
Niet van toepassing.